Raision Vesi Oy alentaa pientalojen liittymismaksuja

Raision Vesi Oy muokkaa vuoden 2021 alusta liittymismaksuhinnastonsa uusiksi. Jo kahtena edellisenä vuonna vesitaksoja on tarkistettu reilusti alaspäin.

Suurimpana muutoksena on pientalojen ja vapaa-ajanasuntojen vesi-, jätevesi- ja hulevesiliittymismaksut. Nykyisellään yksi yhteinen liittymämaksuluokka jaetaan 1.1.2021 alkaen rakennusluvan kerrosneliömetrien mukaan 0-150 k-m2, 151-250 k-m2 ja yli 251 k-m2 maksuluokkiin.

Pienimmässä luokassa liittymismaksut laskevat peräti 50 % alaspäin ja ovat jatkossa yhteensä 6 200 euroa. Keskimmäisessä luokassa hinnat taas laskevat 10 % alaspäin. Suurimpien rakennusten osalta maksu puolestaan nousee 20 % ylöspäin.  Muiden rakennusten kuin pientalojen liittymismaksu lasketaan neliöperusteisesti ja se perustuu Suomen Vesilaitosyhdistyksen laatimaan mallitaksaan.

Poiketen monista muista kunnista, Raision Vesi Oy rakennuttaa omalla kustannuksellaan runkojohdon tontin ja katualueen rajan välisen osuuden, sekä vastaa kustannuksellaan sen kunnossapidosta ja uusimisesta.

- Muissa kunnissa nämä kustannukset tulevat kiinteistön omistajan lisäkustannuksiksi, mutta Raisiossa liittyjä vastaa vain tontin puolella olevan vesihuollon rakentamisesta ja kunnossapidosta, Vesiyhtiön hallituksen puheenjohtaja Jonni Moislahti muistuttaa.

Raision Vesi Oy on nuori yhtiö ja perustamisestaan lähtien tehostanut onnistuneesti toimintaansa ja miettinyt monia uusia asiakaslähtöisiä toimintatapoja.

- Aluksi määräaikaisten vesitaksa-alennusten jälkeen päästiin tälle vuodelle laskemaan vesitaksaa pysyvästi alaspäin, ja nyt oli aika tarkastella liittymismaksujen määräytymisperusteita paremmin kuntalaisten tarpeisiin sopiviksi, Vesiyhtiön toimitusjohtaja Anders Öström kertoo. - Raisiossa on käynnissä merkittävä rakennusbuumi, joten tämä merkittävä hintojenlaskut otetaan varmasti rakentajien toimesta ilolla vastaan.

Uusi taksa koskee 1.1.2021 jälkeen tehtäviä liittymissopimuksia, eikä sitä ei sovelleta takautuvasti.

Lisätiedot:

Anders Öström