Oppilaan oppimisen tukeminen

Oppimisvaikeuksia pyritään ennaltaehkäisemään ja tunnistamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Oppilaan kehitykselle on ensiarvoisen tärkeää, että tukitoimet aloitetaan heti ongelmien ilmettyä.

Tukitoimien onnistuminen edellyttää tiivistä yhteistyötä huoltajan ja koulun välillä. Yhteistyöhön kuuluvat säännölliset tapaamiset, tuen tarpeen määrittely ja tukitoimista sopiminen sekä niiden vaikuttavuuden arviointi. Sekä kodin että koulun vastuualueet tuen toteuttamisessa sovitaan yhdessä.

Kolmiportainen oppimisen tuki

Oppimisen tuen kolmiportaisuudella tarkoitetaan opiskelun yleistä, tehostettua ja erityistä tukea.

Yleinen tuki

Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin pulmiin. Tukea annetaan heti kun tuen tarve ilmenee, osana koulun arkea. Yleisen tuen aloittaminen ei edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä. Tukimuotoja ovat esimerkiksi opetuksen eriyttäminen, oppilaanohjaus tai tukiopetus. 

Tehostettu tuki

Tehostettuun tukeen siirrytään, jos oppilas tarvitsee jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukea tai useampia tuen muotoja. Oppilaalle tehdään pedagoginen arvio, johon perustuen tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään oppilashuollon ammattilaisten kanssa.

Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti. Tukimuodoista painottuvat oppimissuunnitelman käyttö, osa-aikainen erityisopetus ja kodin ja koulun tiivis yhteistyö. Myös esim. avustajapalveluiden ja oppilashuollollisen tuen merkitys voi kasvaa.

Erityinen tuki

Erityiseen tukeen siirrytään, jos tehostettu tuki ei riitä vastaamaan oppilaan tuen tarpeisiin. Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä arvioidaan oppilaan saama tehostettu tuki ja kokonaistilanne oppilashuollon ammattilaisten kanssa. Oppilaalle tehdään tällöin pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva muutoksenhakukelpoinen hallintopäätös.

Käytössä olevat tukimuodot painottuvat yksilöllisiin ratkaisuihin ja osa-aikaiseen erityisopetukseen. Myös oppiaineiden oppimäärien yksilöllistäminen on mahdollista erityisessä tuessa.

Attachments

Asiasanat

Lapsiperheet
Nuoret
Koulutus ja varhaiskasvatus
Perusopetus