Museokäynnin suunnittelu

Parhaiten museokäynti tukee opetusta, kun se suunnitellaan huolellisesti etukäteen. Perusopetuksessa näyttelyitä voidaan käyttää monipuolisesti ilmiöoppimisessa ja eri oppimiskokonaisuuksien opetukseen.

Aina ei tarvitse tutustua koko näyttelyyn, vaan siitä voidaan valita tiettyjä teoksia tai teemoja koulussa käsiteltävän aiheen mukaan. Voit kysyä ryhmällesi museokierroksen yhteyteen myös työpajaa. Muistathan, että opintoryhmille museokäynti on ilmainen iästä riippumatta.

  • Opintokäyntiin kannattaa varata tarpeeksi aikaa: näyttelyyn tutustumiseen 45 min ja työpajaan vähintään tunti.
  • Opettaja voi ohjata näyttelykäynnin itse tai kysyä museosta opastusta.
  • Opastukset suunnitellaan ryhmän tarpeiden ja oppimistavoitteiden mukaan toiminnallisiksi tai teoreettisemmiksi.
  • Näyttelyihin on usein laadittu valmiita tehtäviä tehtäväksi ennakkoon, museokäynnin yhteydessä tai sen jälkeen. Tehtäviin tarvittavat välineet saa museolta.
  • Halutessasi näyttelyopastuksen, varaa aika vähintään viikkoa aikaisemmin. Ilmoitathan ajoissa mahdollisista aikataulumuutoksista. Koululais- ja opiskelijaryhmille näyttelyiden esittelyt ovat maksuttomia. Suositeltava ryhmäkoko on 10-20 oppilasta, max. 30. Tarvittaessa suuret ryhmät voidaan jakaa pienempiin, jolloin työskennellään vuorotellen eri tiloissa.
  • Museon henkilökunta vastaa opastuksesta ja työpajan sisällöstä, mutta opettajan tehtävä on pitää yllä järjestystä. Opettajan on hyvä olla aktiivisesti mukana niin näyttelykierroksella, kuin työpajassakin, tämä innostaa myös oppilaita tehtävään.

Ohjeita museokäynnin onnistumiseen Avoin museo –verkkosivuilta