Oppilaan arviointi

Opintojen aikaisen arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kuvata, miten hyvin oppilas on saavuttanut kasvulle ja oppimiselle asetetut tavoitteet. Arvioinnin tehtävänä on auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva oppimisestaan ja kehittymisestään, ja siten tukea myös oppilaan persoonallisuuden kasvua.

Perusopetuksen yhtenä tehtävänä on kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Itsearviointitaitojen kehittämisen tarkoituksena on tukea oppilaan itsetuntemuksen kasvua ja opiskelutaitojen kehittymistä. Tämä edellyttää säännöllisen palautteen antamista oppilaalle hänen työskentelystään. Oppilasta tulee ohjata ja kannustaa arvioimaan monipuolisesti osaamistaan ja oppimistaan.

Väliarviointi ja lukuvuositodistus

Todistuksissa arvioidaan oppimistuloksia, työskentelyä ja käyttäytymistä.

Vuosiluokilla 1–5 väliarviointi suoritetaan oppimiskeskusteluna. Vuosiluokalla 6 väliarviointi on numeroarviointia, jota täydennetään oppimiskeskustelulla. Oppimiskeskusteluihin osallistuvat oppilas, huoltaja/t ja oppilaan opettaja/t. Keskustelut pidetään marras – helmikuussa. Vuosiluokilla 7–9 väliarviointi on numeroarviointia.

Lukuvuoden päättyessä oppilas saa lukuvuositodistuksen. Todistus sisältää sanallisesti tai numeroin ilmaistut arviot siitä, miten oppilas on kyseisenä lukuvuonna saavuttanut tavoitteet opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa tai opintokokonaisuuksissa ja/tai työskentelytaidoissa. Siihen sisältyy myös käyttäytymisen arviointi päättötodistusta lukuun ottamatta.

Raision perusopetuksen arvioinnin käsikirja

Asiasanat

Lapsiperheet
Nuoret
Koulutus ja varhaiskasvatus
Perusopetus