Arviointi

Arvioinnin tehtävä on kannustaa oppilasta opiskelemaan ja tukea hänen oppimistaan sekä antaa realistinen kuva hänen osaamisestaan ja työskentelystään. Oppilaalle tiedotetaan heti lukukauden alussa kunkin oppiaineen arvioinnin periaatteista. Huoltajat saavat lukukauden aikana säännöllisesti tietoa opettajan suorittamasta arvioinnista esim. Wilma-ohjelman välityksellä.

Arviointitavat

Valtaosa lukuvuoden aikana suoritettavasta arvioinnista toteutetaan osana päivittäistä opetusta. Erityistä huomiota kiinnitetään myös itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin käyttämiseen ja kehittämiseen. Itse- ja vertaisarvioinnin avulla oppilas havainnoi edistymistään ja ymmärtää, miten itse voi vaikuttaa oppimiseensa ja koulutyössä onnistumiseen. Itse- ja vertaisarviointi antavat oppilaalle valmiuksia työelämässä tarvittavien omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden tunnistamiseen.

Arviointi sisältää myös osaamisen summatiivista arviointia. Oppilas saa sanalliset tai numeroin ilmaissut arviot siitä, miten hän hyvin hän saavutti oppimisjakson tavoitteet. Todistuksessa olevat arvosanat perustuvat näihin arvioihin.

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen opettaminen on osa koulun kasvatustehtävää. Oppilaita ohjataan ottamaan huomioon muut ihmiset ja ympäristö, noudattamaan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja käyttäytymään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa asiallisesti ja hyviä tapoja noudattaen.

Käyttäytymisen arviointi perustuu Raisiossa yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin ja kriteereihin, jotka löytyvät Raision opetussuunnitelmasta. Eri arvosanojen kuvaukset on laadittu oppilaiden ja opettajien yhteistyönä.

Päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanojen tulee olla valtakunnallisesti vertailukelpoisia. Niitä varten on laadittu koko Suomea koskevat päättöarvioinnin arvosanakriteerit. Päättöarvosana ei muodostu suoraan aiempien lukuvuositodistusten arvosanojen keskiarvojen perusteella, vaan arvosana kuvaa oppilaan suoriutumista ja taitotasoa suhteessa oppiaineen valtakunnallisiin tavoitteisiin ja kriteereihin.

Asiasanat

Nuoret
Koulutus ja varhaiskasvatus
Perusopetus