Mene sisältöön

 

Toimintopainikkeet

Tekstiversio

Sisällysluettelo

31.01.2019

Kaupunki uudistaa ilmettään

Raision uuden ilmeen mukaista kuvitusta.

Raision kaupungin brändi ja visuaalinen ilme uudistuvat. Uudistuksella tavoitellaan myös Raisioon liittyvien mielikuvien päivittämistä ja kaupungin brändin vahvistamista.

– Maine on tärkeä uusien asukkaiden ja yritysten houkuttelemiseksi kaupunkiin. Meillä on erinomainen sijainti ja tunnettuja yrityksiä, haluamme lisäksi tehdä tutuksi myös vihreyttä ja vapaa-ajanmahdollisuuksia, kaupunginjohtaja Ari Korhonen kertoo.

Raisiolaiset ovat osallistuneet uuden brändin suunnittelutyöhön eri vaiheissa. Kaupunkilaisille on järjestetty työpajoja, verkkokysely ja pop up -mainostoimisto, joissa on kerätty raisiolaisten kokemuksia ja näkemyksiä kotikaupungistaan.

– Kuntalaiset ovat lähteneet uudistukseen innolla mukaan. Lokakuussa toteutettuun verkkokyselyyn kertyi muutamassa viikossa yli 500 vastausta, kaupungin viestintäpäällikkö Minna Heikkilä kertoo.

Näkyvää muutosta

Raisiolaisilta on saatu tietoa kotikaupungin ominaispiirteistä, vahvuuksista ja yleisestä fiiliksestä, joita on voitu hyödyntää suunnittelussa. Suunnittelutyöstä on vastannut mainostoimisto KMG Turku.

Ensimmäisessä vaiheessa uudistuksen näkyvin lopputulos on uusi visuaalinen ilme, joka koostuu logosta, värimaailmasta, tekstityypeistä ja graafisista elementeistä. Ainoastaan kaupungin vaakuna pysyy ennallaan.
Uusi ilme otetaan ensimmäisenä käyttöön Rakenna & Sisusta -messujen yhteydessä 8.-10.2. sekä kaupungin uusilla verkkosivuilla, jotka julkaistaan 14.2. Vähitellen ilme tulee käyttöön myös painomateriaaleissa muun muassa kirjelomakkeissa.

–Uudistus on tarkoitus toteuttaa järkevästi ja taloudellisesti, joten kaupungin vanhoja oranssinsävyisiä printtejä näkee vielä ainakin vuoden, Heikkilä toteaa.

Yhteisistä oivalluksista yhtenäiseen viestintään

Uudistuksen tavoitteet ovat pelkkää ulkoasua laajempia. Brändityön taustatutkimus osoitti, että raisiolaiset itse pitävät kotikaupunkiaan pääsääntöisesti mainettaan parempana – ja luonnonläheisempänä. Ulkopuolelta Raisiota katsovien mielikuvia leimaa liikenne ja kaupungin jo osittain kadonnut betoninen keskusta.

– Kuntamarkkinointi on Suomessa melko geneeristä – tusinasloganeita näkee luvattoman paljon. Toimiva paikkabrändäys vaatiikin uniikin brändikonseptia ohjaavan filosofian, joka syntyy parhaiten osallistamalla asukkaat mukaan suunnitteluun, KMG Turun projektipäällikkö Kim Hartman muistuttaa. Tällöin voidaan aitojen näkemysten, kokemusten ja ylpeydenaiheiden pohjalta tehdä löydös, josta syntyy se suuri oivallus, johon ihmiset voivat samaistua.

Brändityössä Raisiota koskevia mielikuvia rakennetaan tavoitellun mukaiseksi sisäisen ja ulkoisen viestinnän, markkinoinnin sekä käytännön toiminnan kautta. Tämän toivotaan paitsi vahvistavan raisiolaisten kotiseuturakkautta myös houkuttelevan uusia asukkaita, yrityksiä ja vierailijoita kokemaan mitä Raisiolla on tarjota.

Tutustu logoon, väreihin ja kuvituksiin uusimmassa Raisio Tiedottaa -lehdessä s. 8.

Anna palautetta sivusta

Olet antamassa palautetta sivusta "Kaupunki uudistaa ilmettään".





Anna yhteystietosi, mikäli haluat saada vastauksen palautteeseesi.

Saat oman palautteesi tiedoksi myös omaan sähköpostiisi.

Syötä luku viisi numerona. (Pakollinen tieto)